Bee more

WRITIC; Startklaar voor het leren schrijven?!

WRITIC-assessment

Het WRITIC-assessment is een nieuw occupation-based meetinstrument dat vaststelt of kleuters van vijf en zes jaar startklaar zijn om te leren schrijven in groep drie.

Het WRITIC-assessment wordt afgenomen bij kinderen waarvan leerkrachten zich zorgen maken over de uitvoering van papier- en pentaken. Op basis van de uitkomst van het WRITIC-assessment ontvangt de leerkracht advies. Indien nodig kan ook kindertherapie gestart worden om de voorbereidende schrijfvaardigheden te verbeteren. Zo wordt bijgedragen aan het voorkomen van schrijfmoeilijkheden en de negatieve gevolgen hiervan. 

Het WRITIC-assessment is een valide en betrouwbaar meetinstrument en bevat normwaarden op basis van 374 kinderen. Het WRITIC-assessment heeft een voorspellende waarde voor de schrijfvaardigheid in groep drie en draagt bij aan het opsporen van kinderen met risico op het ontwikkelen van schrijfmoeilijkheden.

WRITIC-groepsprogramma

In 2020 is het WRITIC-groepsprogramma ontwikkeld. Het WRITIC-groepsprogramma is ontwikkeld voor oudste kleuters die op basis van het WRITIC-assessment nog niet startklaar zijn voor het leren schrijven in groep 3.

Het doel is dat het kind na het volgen van het WRITIC-groepsprogramma startklaar is voor het schrijfonderwijs. Papier- en pentaken leer je door ze veel te doen. Als kinderen het leuk vinden om de papier- en pentaken te doen, doen ze dit ook vaker; en door het vaker te doen, worden ze er steeds beter in! Dat is de insteek van het WRITIC-groepsprogramma: Startklaar voor het schrijven!

Onderzoek en projecten

Ik ben betrokken bij het onderzoek en de verdere ontwikkeling rondom het WRITIC-assessment en het WRITIC-groepsprogramma.

Het WRITIC-assessment is in 2019 vertaald in het Engels en in 2024 in het Duits. Op dit moment lopen vertaal- en onderzoeksprojecten in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Griekenland, Portugal, Sloveniƫ en Bulgarije. Vanuit het lectoraat Ergotherapie van de Hogeschool van Amsterdam begeleid ik deze projecten.

Post-HBO scholingen

Vanuit het lectoraat Ergotherapie vanuit de Hogeschool van Amsterdam geef ik Post-HBO scholingen over het WRITIC-assessment (Writing Readiness Inventory Tool In Context) en het WRITIC-groepsprogramma (Writing Readiness Intervention Tool In Context).

Lees meer: www.hva.nl/writic

SASS groepsinterventie; Samen aan de slag met schrijven

Voor leerlingen van groep 3 en 4 is de SASS-groepsinterventie ontwikkeld. Deze groepsinterventie ter verbetering van het leren schrijven is volledig gebaseerd op de huidige literatuur van motorisch leren en motiveren van kinderen.

De SASS-groepsinterventie is een kortdurend (6-8 weken) evidence-based co-teaching programma voor kinderen met handschriftmoeilijkheden. Kindertherapeut en leerkracht werken samen in de klas en volgen een wekelijks programma waarbij kinderen daarnaast ook werken aan hun individuele doelen.

Samen met SchrijvenNL geef ik de Post-HBO scholing over de SASS groepsinterventie. Lees meer: https://www.schrijvennl.nl/sass2/

Liesbeth 2

Vragen?

Voor jou ben ik er!

Favicon

Ik ZIE je

Dichtbij en betrokken

Laagdrempelig en snel contact